Αγροτικές ειδήσεις,νέα για γεωργία,κτηνοτροφία,τεχνολογίες,επιδοτήσεις
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ:
Αρχική Ισορροπημένη συνταγή από Γερμανούς και Τσέχους
Ισορροπημένη συνταγή από Γερμανούς και Τσέχους

Ισορροπημένη συνταγή από Γερμανούς και Τσέχους

Πολλές ήταν οι εκπλήξεις που έφερε µαζί του το νέο Zetor Crystal 170 HD που µαζί µε αυτές έδωσε και µεγαλύτερη αισιοδοξία στην εταιρεία, η οποία αφήνει το µοντέλο-προκάτοχο Crystal 160, έχοντας τώρα άλλες προσκοκίες.

Μία από τις εκπλήξεις του νέου Crystal βρίσκεται κάτω από το καπό, εκεί όπου φιλοξενείται ο εξακύλινδρος Deutz TCD L6 των 6,1 λίτρων. Τον ίδιο κινητήρα χρησιµοποιεί και η Fendt στα µοντέλα της Σειράς 700, τα οποία είναι τόσο «ήσυχα» όσο και το Zetor της δοκιµής, το Crystal 170. Το συγκεκριµένο κινητήριο σύνολο προσφέρει στο τρακτέρ πολύ καλή ανταπόκριση και αρκετή δύναµη εντός και εκτός πεδίου.

Έτσι µετά από µια πολύ θετική οδηγική εµπειρία µέσα στο χωράφι βάλαµε το Crystal στο κέντρο δοκικµών DLG για να δούµε πώς συµπεριφέρεται και εκεί.

Το φυλλάδιο των τεχνικών χαρακτηριστικών αναφέρει µέγιστη ισχύ 163 ίππους (120kW) -µε όλα τα βοηθητικά εξαρτήµατα στη θέση τους- και απόδοση pto 136 ίππους (101,6kW). Στο κέντρο δοκιµών το Zetor απέδωσε 143 ίππους (107,0kW) στο τροχό µε τον κινητήρα στις 1700 σ.α.λ. Η απόδοση στις 2100 σ.α.λ. ήταν εξίσου καλή, στους 126,2 ίππους. Αυτό επιτεύχθηκε µε 14% επιπλέον ισχύ και ένα σταθερό εύρος ισχύος λίγο πάνω από 35%.

Τα παραπάνω στοιχεία, συνυπολογίζοντας την κατά 56% αύξηση ροπής όσο οι στροφές έπεφταν σχεδόν 33%, µε την ροπή αποσύµπλεξης στο 137%, θεωρούνται πολύ καλές επιδόσεις για τον κινητήρα της Deutz.

Ο µεγαλύτερος έπαινος πάει φυσικά στην κατανάλωση καυσίµου, η οποία στην µέγιστη απόδοση µε pto ήταν 237g/kWh. Η συγκεκριµένη µέτρηση τοποθετεί το Crystal στην υψηλότερη θέση ανάµεσα στα χαµηλής κατανάλωσης τρακτέρ της κατηγορίας. Σηµειωτέον ότι η κατανάλωση δεν επηρεάστηε από τα 10,6 γραµµάρια πρόσθετου υγρό καυσίµου AdBlue ανά κιλοβατώρα που χρειάζεται ο Stage IV κινητήρας του Zetor. Και αφού µιλάµε για υγρό AdBlue, να σηµειώσουµε ότι η δεξαµενή που φιλοξενεί 30 λίτρα από το συγκεκριµένο υγρό παραµένει «παραδοσιακά» στην αριστερή πλευρά, ενώ το ρεζερβουάρ των 300 λίτρων είναι τοποθετηµένο στα δεξιά.

 

Η συνεχής ισχύς ανύψωσης είναι πάνω από 6,5 τόνους. Αντίθετα η μέγιστη ροή των 85 λίτρων/λεπτό από τα υδραυλικά δεν βρίσκεται και σε τόσο καλά επίπεδα. 

Ωστόσο δεν συµπεριλήφθηκε στη µέτρηση το τεστ οικονοµίας Powermix για µια οριστική εκτίµηση της κατανάλωσης καυσίµου του Crystal 170 HD.

∆υστυχώς ενώ το τρακτέρ βρισκόταν στο διάδροµο δοκιµών DLG προέκυψε ένα πρόβληµα µε τον συµπλέκτη, χωρίς να µπορεί να βρεθεί άµεση λύση, γεγονός που δεν άφησε τις δοκιµές να συνεχιστούν. Ελπίζουµε να επαναλάβουµε το τεστ και να αναδηµοσιεύσουµε τα αποτελέσµατα σε µελλοντικό χρόνο και σε ένα από τα επόµενα τεύχη.

Πριν φτάσουµε στη µετάδοση αξίζει να αναφέρουµε τη µνήµη των δύο ταχυτήτων, οι οποίες αποθηκεύονται και µπαίνουν σε λειτουργία εύκολα, µε µοναδικό παράπονο το γεγονός ότι τη στιγµή που ο χειριστής πατάει το συµπλέκτη αυτές απενεργοποιούνται. Η Zetor λέει ότι αυτή η ρύθµιση υπάρχει για να µειωθεί η φθορά του συµπλέκτη, ωστόσο εµείς δε το βρήκαµε και τόσο πρακτικό.

Το σύστηµα µετάδοσης του Crystal 170 HD είναι ουσιαστικά το ίδιο µε εκείνο που ενσωµατώνει το µοντέλο Forterra 150 HD. Τα εύρη είναι δύο, οι ταχύτητες πέντε και τα powershifts τρία, που προσθέτουν µέχρι και 30 ταχύτητες µπρος/30 πίσω αντίστοιχα, µε 12 από αυτές στην κύρια ζώνη εργασίας, παρόλο που κατανέµονται στα δύο εύρη. Το σύστηµα της αλλαγής κατεύθυνσης θέλει λίγη «πρακτική» για να το συνηθίσει κανείς. Το ίδιο γίνεται και µε την ενεργοποίηση του συστήµατος µετάβασης στη λειτουργία αυτόµατης αλλαγής ισχύος, αφού το κουµπί βρίσκεται στην πλαϊνή κονσόλα και πολύ πίσω.

Η διαδικασία της αντιστοίχισης των στροφών ανά λεπτό µε την ταχύτητα του τρακτέρ να γίνεται διαθέσιµη µόνο όταν η µετάδοση βρίσκεται στη λειτουργία των αυτόµατων αλλαγών και έτσι το powershift αλλάζει αυτόµατα όταν αλλάζει µια σχέση. Θετικό πρόσηµο αξίζει να βάλουµε και στο σύστηµα powershuttle, το οποίο η Zetor ονοµάζει Eco 40 και επιτρέπει στο Crystal να αγγίξει τα 40 χλµ./ώρα σε µόλις 1700 σ.α.λ., κάτι που συµβάλλει φυσικά στην εξοικονόµηση καυσίµου.

Η βαθµολογία που πέτυχε στο τεστ το pto µε τις τέσσερις στάνταρντ πιλογές (540, 540E, 1,000 και 1,000E) ήταν αρκετά καλή. Αν υπάρχει κάτι που χρήζει βελτίωσης αυτό είναι το αυτοκόλλητο που δείχνει τις αλλαγές από την επιλογή 540 στην επιλογή 1000. Ωστόσο στο µέρος του εξωτερικού ελέγχου του pto-πίσω από κάθε λασπωτήρα- δεν υπάρχει το ίδιο πρόβληµα.

Η ορατότητα είναι πολύ καλή παρά τις 6 κολόνες. Ο θόρυβος μέσα στην καμπίνα είναι 80dB και δεν ενοχλεί κατά την εργασία.

Όσον αφορά στο υδραυλικό σύστηµα και τον σύνδεσµο, η αποτίµηση δεν είναι τόσο θετική αφού το Crystal διαθέτει µόνο µία αντλία, χωρίς να δίνεται άλλη επιλογή. Η αντλία σταθερής ροής παρήγαγε 81,3 λίτρα/λεπτό στους συζεύκτες κατά τη διάρκεια της δοκιµής στο κέντρο δοκιµών DLG, µια µέτρια απόδοση, αφού µε αυτό το επίπεδο ισχύος θα περίµενε κανείς µια απόδοση της τάξεως των 100 λίτρων/λεπτό. Τα καρούλια είναι πέντε συµπεριλαµβανοµένου ενός καρουλιού διπλής ενέργειας, και από αυτά ένα καταλαµβάνεται από τον µπροστινό σύνδεσµο, αν υπάρχει βέβαια.

Το τρακτέρ της δοκιµής ήταν εφοδιασµένο µε εργοστασιακά εγκατεστηµένο µπροστινό σύνδεσµο, ο οποίος προέρχεται από την Zuidberg και διαθέτει µια καλή ισχύ ανύψωσης 3100 κιλών. Παρά την ικανοποίηση που φέρνει η ισχύς αυτή όµως, η Zetor δεν έχει προβλέψει την τοποθέτηση συστήµατος εξωτερικού ελέγχου του συνδέσµου, ο οποίος µάλιστα χαµηλώνει φτάνοντας -δυστυχώς- µέχρι τα 30 εκατοστά από το έδαφος. Επίσης για την αφαίρεση του άνω συνδέσµου πρέπει πρώτα να ανοιχτεί το καπό.

Σχολιάζοντας πάλι τις βαλβίδες, µπορούµε να πούµε ότι αυτές κάνουν πολύ καλά τη δουλειά τους, διαθέτοντας λειτουργίες χρόνου και ροής. Από δύο ξεχωριστά πλήκτρα γίνονται οι προσαρµογές, απλά και εύκολα.

Ο πίσω σύνδεσµος χρησιµοποιεί δύο βοηθητικά έµβολα. Οι βραχίονες του συνδέσµου αναπτύσσουν µια συνεχή ισχύ ανύψωσης 6,582daN, απόδοση µεγαλύτερη από την απαιτούµενη για την ανύψωση µιας σπαρτικής 3,7 τόνων. Το πάνελ ελέγχου, Bosch ELC, είναι αρκετά λειτουργικό αλλά όχι και τόσο κοµψό. Μια ένσταση υπάρχει για την κοντινή απόσταση που έχουν µεταξύ τους η επιλογή της θέσης του συνδέσµου και του ελέγχου της άµεσης ανύψωσης/χαµηλώµατος. Το ίδιο συµβαίνει και µε τα άλλα πλήκτρα, εκείνα του ύψους ανύψωσης, του ρυθµού πτώσης και των υπόλοιπων, αφού όλα είναι πολύ κοντά µεταξύ τους.

Οι συζεύκτες CBN Cat III δουλεύουν αλάνθαστα, όπως και ο βασικός άνω σύνδεσµος. Συµβουλή µας: η προαιρετική επιλογή των αυτόµατων σταθεροποιητών CBM.

Στα της καµπίνας τώρα και αναφορικά µε τον στάνταρντ εξοπλισµό η Zetor έχει τοποθετήσει µια καλή ανάρτηση. Ωστόσο τα φαρδιά σκαλοπάτια θα µπορούσαν να βελτιωθούν, να έχουν καλύτερη αντιολισθητική επιφάνεια αλλά και να διαθέτουν καλύτερη προστασία από τη λάσπη. Η καµπίνα του Crystal διαθέτει πόρτα και στα δεξιά αλλά εκεί τα σκαλοπάτια είναι σχεδόν κάθετα µιας και ενσωµατώνονται στο πλαστικό ντεπόζιτο πετρελαίου.

Για την ενίσχυση της άνεσης που προσφέρει η καµπίνα, η κατασκευάστρια επέλεξε να τοποθετήσει έναν µπροστινό άξονα της Carraro µε ανεξάρτητη ανάρτηση. Μοναδικό µειονέκτηµα αποτελούν οι 25 θηλές για λίπανση, χαρακτηριστικό που θα µπορούσε να αλλάξει αν επιλέξει κανείς το αυτόµατο σύστηµα λίπανσης.

Το υδραυλικό σύστημα ελέγχεται και από τις δύο πίσω πλευρές του τρακτέρ.

Εξίσου εντυπωσιακό στοιχείο στο Crystal 170 HD είναι και το σύστηµα των φρένων. Το πεντάλ είναι καλό στη αίσθηση και µε το πάτηµά του το Zetor ακινητοποιείται µε ρυθµό 5,5m/s2 (µέτρηση DLG).

Το συνολικό βάρος του Zetor Crystal 170 HD είναι κάτω από 6,5 τόνους (χωρίς τους τροχούς), όχι πιο βαρύ δηλαδή από τα αντίστοιχα τετρακύλινδρα της ίδιας κατηγορίας ισχύος. Όµως το µεικτό βάρος είναι 10 τόνοι, κάτι που σηµαίνει ότι ο χειριστής έχει περιθώριο ωφέλιµου φορτίου 3.450 κιλά.

Σύνοψη: Το Zetor Crystal 170 HD εκπλήσσει από πολλές απόψεις. Από τη µία ο κινητήρας Deutz µε τις καλές επιδόσεις και την ήσυχη λειτουργία του και από τη άλλη η άνετη καµπίνα µε όλα τα βοηθήµατα για προσφέρουν κίνητρο για ορεξάτη δουλειά. Εξίσου καλή κρίνεται και η ισχύς ανύψωσης καθώς και τα καρούλια µε τις λειτουργίες χρόνου και ροής που διαθέτουν. Ο Τσέχος κατασκευαστής έχει φτιάξει ένα ενδιαφέρον πακέτο που έρχεται µε φόρα στην άκρως αναπτυσσόµενη αγορά των τετρακύλινδρων ισχυρών τρακτέρ.

Σχολιασμός

Κοινοποιήστε το: